Régóta fájt már a fogam egy jó kis vintage anyagra, és most a Gery Vintage jóvoltából meg is érkezett egy interjú formájában. Varga Gergő, aki a MOME-n diplomázott designerként, egyesével kutatja fel és a lehető legjobb állapotban prezentálja a vintage kincseket vásárlóinak. Webshopja nemcsak egy újabb vintage üzlet, hanem egy állásfoglalás is. Hogy mégis mi minden mellett, azt mondja el maga az alapító!

Mi vezérelt a vintage irányába a kezdetekkor, és mikor, hogyan született meg a Gery Vintage? Van esetleg személyes sztori is a háttérben?

Ahogy az lenni szokott, már gyerekkoromban is érdekelt a divat és az öltözködés. Voltak olyan ruhadarabjaim, amiket nagyon szerettem, és az is előfordult, hogy, ha elszakadt a kedvenc cipőm, akkor én magam javítottam meg. Később, tinédzser koromban nagyon sok secondhand üzletet látogattam meg, és próbáltam minél különlegesebb darabokat vadászni magamnak. Mindig is a fejemben volt valamilyen vintage vállalkozás indítása, és Covid után nagyon vágytam arra, hogy valami új, kreatív, friss dologgal tudjak foglalkozni. Az utolsó löketet gyerekkori barátom adta, aki felvetette egy vintage vállalkozás ötletét.

A járvány engem is megviselt kicsit, előtte ékszertervezéssel foglalkoztam, de sajnos ilyen területen rettentő nehéz ma a márkaépítés Magyarországon. Visszatekintve, egyáltalán nem bánom hogy váltottam, a kreatív energiámat kellőképpen leköti ez a vállalkozás is, arról nem is beszélve, hogy a Gery Vintage teljes mértékben fenntartható és pozitív hatással van a bolygóra.

Milyen hatással volt rád a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen szerzett tapasztalat? Hogyan befolyásolta a munkádat és a márka identitását az, hogy designerként viszed a márkát?

A MOME az egész életemre nagyon nagy hatást gyakorolt, biztosan teljesen máshogy szemlélném a világot, ha nem erre az egyetemre jártam volna. Az a fajta szellemi közeg, aminek részesei lehettünk, alapjaiban változtatja meg az ember hozzáállását a környezethez, a designhoz és a vizuális kultúrához. A tervezői attitűd, amit elsajátítottam, remekül alkalmazható az élet számos területén, így a Gery Vintage építgetése, fejlesztése során is. Azt gondolom, hogy sokkal tudatosabban és szisztematikusabban tudom építeni a márkát annak hatására, hogy az egyetemen milyen képzést kaptam. A gyakorlati tényezőkön kívül számomra az is fontos, hogy a márka etikus és fenntartható legyen, és erre is számos példát láthattam az egyetem alatt.

Fenntarthatóság, minőség, egyediség – ezek a Gery Vintage hívószavai. Mit jelentenek neked ezek a fogalmak?

Számomra ezek a fogalmak egy tudatos magatartást, szemléletmódot jelentenek. Azt, hogy felismerjük magunkban az igényt arra, hogy szembe menjünk azokkal a trendekkel, amit a mainstream divat és média képvisel. A túlfogyasztás és az impulzusvásárlás rövid távon ugyan örömet szereznek az embernek, de hosszú távon gyors kiégést vetítenek előre. A lelassulás, a fókuszált figyelem, az, hogy kevesebb dologgal vesszük körbe magunkat, egy kiegyensúlyozottabb és tartalmasabb élethez vezethet.

Szóval számomra ezek a fogalmak leginkább a kollektív és az egyéni mentális jóléttel kapcsolhatók össze.

Hogyan választod ki azokat a darabokat, amelyek végül a webshopba kerülnek? Mi alapján döntesz egy-egy ruhadarab mellett?

Nagyon sok minden befolyásolja, hogy végül mi kerül be a Gery Vintage válogatásba, de alapvetően mindig azt tartom szem előtt, hogy mi az, amit én is szívesen viselnék. Minden egyes darabot egyedileg, kézzel válogatunk. Ez általában úgy történik, hogy egy minimum háromkörös rostán mennek át a ruhadarabok, aminek a végére csak a legjobbak maradhatnak. Kifejezetten keressük azokat a ruhákat, amiket már nem lehet beszerezni, vagy éppen nagy márkák statement darabjai. Az a célunk, hogy olyan cuccokkal töltsük meg a webshopot, amelyek Magyarországon más vintage boltokban nem találnak meg a vevők.

Vannak olyan darabok a gyűjteményben, amelyek különösen közel állnak a szívedhez? Melyek ezek?

Persze, a legtöbb darabtól igazából nem is szívesen válok meg, és bevallom, mióta elindult a márka, én alig vásároltam magamnak ruhát boltokból.

Vannak olyan darabok, amelyek valamilyen gyerekkori emléket idéznek fel. Ilyen például az egyik Grand Canyonos póló, vagy az a pulóver, amin az egyik kedvenc filmem, a Vissza a jövőbe szerepel. Továbbá nagy kedvencem még egy több mint 30 éves The North Face Denali, ami a márka ikonikus darabjának indulásakor készülhetett. Ezen kívül van néhány Nutmeg Mills és a Salem Sportswear pólóm, pulcsim. Ezek a márkák a 80-as, 90-es években Amerikában fontos szerepet töltöttek be, mára pedig igazi kincseknek számítanak. Szuper anyagokkal dolgoztak, nagyon izgalmas printek vannak rajtuk.

Tényleg igaz, hogy a vintage piacon keringő hamisítványokat nehezebb kiszűrni? Te hogyan veszed fel a harcot ezek ellen?

Kínosan ügyelünk arra hogy minden eredeti legyen nálunk, és még véletlen se csússzanak át fake darabok a rostán. Ez az induláskor még kihívás elé állított, azonban mostanra annyi ruhadarab ment át a kezeim között, hogy az anyag minőségéből illetve a címke kinézetéből nagy biztonsággal megmondom, hogy mi az, ami eredeti. Persze, ezeken kívül márkánként vannak még különböző ismertetőjegyek, amikből meg lehet állapítani, hogy valami eredeti-e. Ezek évről évre változnak, szóval akinek nincs benne tapasztalata, azt könnyen be lehet húzni a csőbe, de aki ezzel kel és ezzel fekszik, mint én, annak már könnyebben megy az azonosítás. Ugyanakkor azt is mindenképpen meg kell említeni, hogy a partnereink, akiktől beszerezzük a ruhákat, szintén nagyon ügyelnek az eredetiségre, szóval ők képeznek egy előszűrőt számunkra.

Hogy látod a vintage divat jövőjét Magyarországon és nemzetközi szinten? Te is azt tapasztalod, hogy egyre inkább felfutásban van a secondhand és a vintage divat?

Nagy örömömre azt látom, hogy egyre népszerűbb külföldön és itthon is a vintage ruhák viselése. Persze, mint mindenben, a Nyugat ebben is előttünk jár, de itthon is egyre több az olyan tudatos vásárló, aki a vintage-et választja. Ez nekem nem csak üzleti szempontból fontos, hanem személyes indíttatásból is.

Ami meglepő tapasztalat volt számomra, hogy már a fast fashion boltok is ezt a stílust próbálják utánozni. Nem egy olyan ruhával találkoztam ezekben a boltokban, ami kifejezetten próbált másolni egy-egy ikonikus vintage ismertetőjegyet. Nyilván ezek elég silány próbálkozások, pont a lényeg hiányzik belőlük: az egyediség, a minőség, a forma, a funkció és a tartalom harmóniája.

A vintage ruhadarabokkal kapcsolatban gyakori felvetés, hogy a régi ruhák méretezése gyakran eltér a mai szabványoktól, így nehéz lehet megfelelő méretet találni. Ezenkívül a vintage ruhák korlátozott számban állnak rendelkezésre, ami nehézzé teszi a tökéletes darab megtalálását, bár ebben rejlik kuriózum jellege is. Mit gondolsz ezekről és te mivel tudod segíteni a vásárlókat ezekkel kapcsolatban?

Lehet, hogy ez elsőre furcsán hangzik, de én erre nem feltétlenül problémaként tekintek, és ugyanerre biztatom a követőimet is. Egyrészt a korlátozott, illetve más típusú méretezések teret adnak a kísérletezésnek a saját testünkkel és stílusunkkal. Ha valaki például csak fast fashiont vásárol, akkor tudja, hogy milyen méretet szokott venni, és meg sem próbál mást.

A vintage darabok azonban arra bátorítják a viselőjüket, hogy nyugodtan lépjék át a korlátokat, arról nem is beszélve, hogy én a legtöbb darabra unisexként tekintek, míg a hagyományos boltokban fel sem merül (legalábbis itthon egyelőre nem gyakori), hogy egy nő átmerészkedjen a férfi osztályra.

Persze fontos, hogy mindenki megtalálja a számára legmegfelelőbb darabot, ezért minden egyes ruhát pontosan lemérünk és ezeket a méreteket feltüntetjük a webshopon, illetve, ha még ezek alapján sem megfelelő a méret, akkor lehetőség van a visszaküldésre. Másrészt igen, a vintage ruhák korlátozott számban állnak rendelkezésre, én azonban ennek kifejezetten örülök. Sokkal nagyobb örömet tud jelenteni egy olyan ruhadarab, amire várnunk kellett, amire sokáig vadásztunk, mint az, amit egyszerűen leveszünk a polcról a tucatnyi ugyanolyan közül. Az a tapasztalatom, hogy ezeket a ruhákat sokkal tovább is hordják a vásárlók és jobban is megbecsülik őket. Aki ezt megérti, az nemcsak egy cool darabbal lesz gazdagabb, hanem olyan szemléletmóddal is, ami képes örömet okozni ebben az ingerekkel túlterhelt világban.

Tapasztalataim szerint itthon sokan nem azért keresnek régebbi, használt ruhadarabokat, mert egyediek akarnak lenni vagy fenntarthatóbban szeretnének öltözködni, hanem mert ezeket a ruhadarabokat néhány éve, évtizede még olcsóbban be lehetett szerezni, mint az újakat. Ez a tendencia – néhány kivételtől eltekintve – azonban megfordulni látszik. Te mit látsz ebből és mi alapján történik nálad az árképzés?

Igen, ez egy nehéz kérdés. Valóban van ennek a piacnak egy olyan része, ami arra törekszik, hogy a lehető legolcsóbb legyen, általában ezt inkább secondhandnek, turkálónak szokták nevezni. Persze, előfodulnak itt is vintage darabok, de nem ez a jellemző. Sőt, mostanában már a secondhand is tele van fast fashionnel.

Van a használtruha piacnak az az ága, amit én képviselek, ami nem feltétlenül a lehető legolcsóbb megoldás, bár azon lehetne vitatkozni, hogy hosszú távon mi éri meg jobban a vásárlónak. Nálunk vannak olyan tényezők, amik fontosabbak az olcsóságnál, viszont csomó darabhoz így is sokkal kedvezőbb áron hozzá tudnak jutni a vevőink, mintha az új alternatíváját választanák.

Mit érzel most, merre halad a Gery Vintage és mi lehet a következő nagy dobása?

Úgy érzem, nagyon sok lehetőség van még a Gery Vintage-ben! Folyamatosan szeretnénk minél izgalmasabb darabokat kínálni a vásárlóinknak, emiatt állandóan keressük az új lehetőségeket, ahonnan be tudjuk szerezni a ruhákat. Emellett szeretnénk bővíteni a termékkínálatot, mert azt látjuk, hogy van rá igény. A hosszú távú célok között persze szerepel egy showroom is, ami nemcsak boltként, de találkozóhelyként is funkcionálna, emellett a követők/vásárlók edukálását és a vintage ruhák népszerűsítését is küldetésünknek tekintjük. Ami most még engem kifejezetten foglalkoztat, az egy trash kollekció összeállítása. Olyan vintage darabokra gondolok, amik valóban a használat, a munka során koptak meg, roncsolódtak, nem úgy, mint a fast fashionben, ahol szándékosan ki van szaggatva, hogy úgy nézzen ki, mintha vintage volna.

WEBSHOP: geryvintage.comINSTA: instagram.com/gery.vintage

Az interjút Zahorján Ivett készítette.

Previous
Next